The magic number

Igår såg jag filmen Julie & Julia. Jag blev lite fascinerad av Julie i filmen. Hon bestämde sig för att under ett år laga till alla dryga 500 recept av den kända kocken Julia Child. På senare tid har många andra haft ett liknande projekt. Konstnärer har fotat/målat sig själva varje dag under ett år. Man har tagit ett shoppingfritt år. Sparat sina sopor och hur många har inte tagit sig för det i smått omöjliga projektet att inte äta godis under ett helt år. Efter att ha sett filmen undrar jag om jag själv skulle kunna ta mig an ett liknande projekt? För precis som Julie så har jag en förmåga att påbörja en del saker och kanske inte alltid ro dem i hamn. Vilken typ av projekt skulle kunna vara så pass motiverande att jag lyckades genomföra dem i 365 dagar? Att baka alla desserter i Stora boken om bakning? Prova mig genom Marabous hela chokladsortiment? Nej, det är givetvis ingen utmaning. Den huvudsakliga anledningen till att Julie fortsatte, trots en hel massa gastronomiska missöden, var just kärleken till matlagningen och viljan att lära sig mer om den. Och på vägen mot det sista receptet fann hon tillslut sig själv när hon körde kniven i den sista kycklingen. Så jag låter saken gro ett tag inom mig...och återkommer när rätt projekt dykt upp. Tills dess fortsätter jag med min största utmaning i livet - att diska varje dag under ett års tid. Suck.

2 kommentarer:

RF sa...

Inte 365 kanske men väl 52? Eller åtminståne 12? För mig alltså. Tvätta kläder: Helt olidligt. Måste.försöka.regelbundet. Försöker fortfarande efter 25 år att klara det :)

Henrik sa...

Jag slutade äta godis en gång. Det höll ungefär 1½ år. Det är alltid en liten kulle i början, men när man väl fått det ur kroppen så är det förvånansvärt enkelt. Det tog inte lång tid innan jag av mig själv helt enkelt inte tittade efter godis i affären. Sen föll jag givetvis tillbaka. "Bara en godis gör ju inget" och så vidare. Om jag nu bara kunde sluta med Pepsi...

Skicka en kommentar