Alla hjärtans hus

Jag har inte varit säker på om jag någonsin vill gifta mig, i kyrkan och av en präst. Men nu när kyrkorådet äntligen fått sitt förnuft ut ur sina ar..en och tillåter alla människor att vigas, samt att vigselordningen ändrats. Ja, så kanske någon får äran att hålla min hand framför altaret. Kanske.

I vigselordningen för
enkönade par har lovprisningens ”har du skapat kvinna och man till din avbild” ändras till ”människan”.

Inledningsordet ”att leva som man och hustru” byts mot ”äkta makar”. Frågorna ”vill du ta XX till din maka” blir ”make”.

Förbönens ”evige Gud ... när du skapade ... människan till man och kvinna” ändras till ”din avbild”. ”O Gud, som har förenat man och kvinna och givit dem din välsignelse” ändras till ”O Gud, som har givit oss människor din välsignelse”.

Källa: Nya vigselordningen

2 kommentarer:

Henrik sa...

Skulle aldrig få för mig att gifta mig i en kyrka. Det spelar ingen roll hur traditionsenligt det är; jag är ateist och att då låta en präst försegla mitt äktenskap skulle vara helt utan värde. I svåra tider skulle jag aldrig kunna tänka "men jag svor ju inför Gud att älska i nöd och lust"...

Har aldrig heller förstått folk som har problem med alternativa sexuella läggningar. De skulle nog bli riktigt mörkrädda om de insåg vad som pågår bakom stängda dörrar...

MOM sa...

Så bra! Alla - oavsett preferenser o värderingar skall få möjligheten att kunna välja kyrklig vigsel!

Skicka en kommentar