Varför kan man inte spara snö?

Idag har jag läst tidningen ordentligt och hittat tre toppengrejjer:

1. Det är inte ofta man hittar en riktigt bra ingress på en nyhetsartikel. Men ibland så. I dagens papperstidning av Gävle Dagblad:

"Karin Dahlén hade en enda möjlighet att komma till Gävle för att se matchen mellan Brynäs och Färjestad. Det gick ett regionaltåg som hon kunde komma av och på med sin rullstol. Men framme i kylslagna Gävle var hissen trasig på perrongen. När hon väl kommit in i värmen så gick hennes permobil sönder. Till slut lyckades hon ändå ta sig till Läkerolarenan. Och där förlorade Brynäs."

Helt klockrent! Kanske inte för Karin Dahlén men för oss läsare. Och vem bryr sig att artikeln egentligen handlade om SJ´s dåliga underhåll av perrongen. Karin hade en shitty day och det berör. Precis som en riktigt bra nyhetsartikel ska göra.

2. Nerikes Allehandas nättidning försöker hitta nya vinklar i nyhetsflödet. Idag gör de ett riktigt "fynd". Läs artikeln här. Som journalist suckar jag lite tröttsamt. Alltså kom igen. Om man vill skriva om "buset" på Facebook måste det väl finnas bättre vinklar än denna? Tillexempel vad det är som gör att facebook och andra sociala medier har gjort att vuxna människor regrederar och leker av sig genom quizzar, nallebjörnshuggar och kedjebrev. Grejjer som iallafall jag sysslade med mest i grundskolan. Nu råkar det vara så att även jag är sociolog precis som experten i artikeln som menar att buset på Facebook är ett uttryck för könskamp där uppmaningen är ett tecken på att kvinnor ska presentera något om sig själva som är traditionellt feminint. For fuck sake! Det är en behå. Som valdes som grejj i buset för att de flesta killarna inte använder den. Har inget med könskamp eller befästande av könsroller att göra. Snarare tvärtom eftersom några killar faktiskt skrivit ut färgen på sin behå! Mest är jag intresserad av den tjej på min Facebook som skrev att hon hade en osynlig behå. Vad kostar den och var kan jag köpa den?

3. På insändarsidan i en tidning som jag inte kommer ihåg namnet på, som jag läste på biblioteket, skriver Inger:

"Varför kan inte kommunen ta vara på all snö som plogarbilarna forslar bort. Varför inte göra en fin pulkabacke på de ställen där barnen inte har en? Det är så mycket slit och släng nuförtiden."


Kära Inger. Jag håller med dig om att det är mycket slit och släng i dagens samhälle. Men det här är snö. Det finns i ett överflöd. Det är gratis och trillar ner från himlen. Det är inget som måste sparas, inte här i Gävle. Remember bandvagnarna för ett par år sedan som var det enda fortskaffningsmedlet som fungerade? Well, vi är nästan där igen idag. Sedan måste jag tala för alla barn här. Att åka pulka i en snövall som är full med grus och salt och hundskit är inte roligt. Men tack för att du bryr dig! Kram.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Lysande hörru!

kajsa sa...

test

Mats sa...

Nytt försök!

Skicka en kommentar