Dubba dig!

I fredags var jag på väg till Uppsala. Jag körde på motorvägen. Det var ganska okej väglag men jag höll ändå lägre hastighet än 120. Is-och moddsträngar låg bitvis på vägen. Trots att jag var uppmärksam på väglaget kom jag in på en moddsträng, fick en planing och bilen svajjade till och plötsligt gled jag från sida till sida på motorvägen. Jag kör en äldre bilmodell utan ABSbromsar och jag gjorde så gott jag kunde för att få stopp på planingen. Tillslut efter att bilen sladdat en åtta på vägbanan, hamnade jag i diket. Som tur var var det mycket snö och jag landade mjukt och inga andra bilar låg bakom. Skärrad ringde jag bärgningsbilen och jag blev uppdragen och kunde fortsätta köra, glad att det gått bra. Och då såg jag. På samma sida, ca 40 meter fram, byttes jordvallen och det stora diket jag hamnat i, mot ett vajjerräcke. Som satt 3 meter in mot vägbanan från den breda dikeskant jag hamnat i. När jag såg detta bröt jag ihop. 40 meter fram låg alltså förödelsen. Allt hade varit förlorat om jag inte haft mina dubbdäck. Jag och hela min framtid. Allt hade varit borta. Dubbdäck kan minska stoppsträckan med upp till 50 meter, eller 20 % av den totala stoppsträckan. Det är dessa meter som kan vara skillnaden på liv och död. I mitt fall råder ingen tvekan. Dubbdäcken räddade mig.


Källor:
Motormännen
Allt om motor

4 kommentarer:

Henrik sa...

Jag vill med större delen av mänskligheten bakom mig dela med mig av vår gemensamma glädje över att du undlät att överkatastrofa situationen medelst dödsfall.

K Lurman sa...

Instämmer i föregående kommentar, det var onekligen ett lyckosamt utfall. Skönt att allt gick bra. =)

Mom sa...

Prisa Gud mitt barn är ok!

RF sa...

Oj! Läskigt. Kör försiktigt.

Skicka en kommentar